LOOP sorterer tankene

Hvordan vise matvett?

Illustrasjon: Sliced Cucumbers by workingwoman

De siste ukene har vi kunnet lese mangfoldige artikler i avisene om at vi kaster altfor mye mat, og at vi nordmenn er kunnskapsløse, bortskjemte, for rike, for late og for lite opptatte av miljøet. Står det virkelig så dårlig til?

Kartlegging av folks avfall viser dessverre at vi kaster veldig mye spisbar mat; Hver fjerde handlepose du kommer hjem med går faktisk rett i søpla! Det tilsvarer 52 kilo per person i året! Og det som kanskje er mest interessant er at vi sier at vi kaster mye mindre enn vi faktisk gjør. Er det fordi vi ikke er bevisst handlingene våre, eller fordi vi synes det er flaut at vi sløser og bruker opp ressurser som er nyttbare? Eller er det rett og slett fordi vi ikke vet nok om hva vi skal gjøre med mat som vi har til overs eller som har gått ut på dato?

Jeg har noen venninner som jeg drar på hyttetur med en gang i året. Alle er veldig flinke til å lage mat og vi spiser oss gjennom utallige retter før vi søndag ettermiddag setter kursen for hjemmet og hverdagen. Ingen vil ha med seg noen av restene eller de førsteklasses råvarene som er til overs:

“Vi orker ikke å ha med noe hjem.”
“Denne maten passer ikke inn i neste ukes planer.”
“Jeg skal uansett ikke spise hjemme på en uke.”

Dette er vanlige kommentarer fra mine ellers så fornuftige og nøkterne venninner, og det viser at de ikke er klar over hvor stor miljøbelastning det er å produsere mat.

Uvitenhet går det jo heldigvis an å gjøre noe med, men det er en stor utfordring å endre folks holdninger og ikke minst handlingsmønstre. Det krever tålmodighet og tydelig og mye informasjon om forskjell på “best før” og “siste forbruksdag”, om hvordan du best oppbevarer maten din og hva du kan lage av rester og råvarer du ikke fikk brukt opp i går.

ForMat-prosjektet har som mål å redusere matsvinnet i Norge med 25 prosent innen 2015. Industrien og handelen må selvfølgelig gjøre sitt og det er satt i gang forskningsprosjekter som kartlegger hva som kastes og hvorfor, og nettverk som fokuserer på holdbarhet, emballasjeoptimering, transport og oppbevaring i hele verdikjeden.

Den største oppgaven blir likevel å kommunisere til forbrukerne at det er nødt til å skje en endring. Vi må formidle kunnskap om mattrygghet og oppskrifter på restemat og vise folk hva som faktisk finnes i søppelkassene deres. Vi må tørre å provosere og utfordre samtidig som vi oppmuntrer og inspirerer.

Det er mange ildsjeler som allerede blogger om å leve enklere, smartereog mer miljøvennlig og temaet matsvinn er i medienes søkelys for tiden. Vi skal bruke tiden fremover til å lære nordmenn å vise matvett. Følg med!

Kommentarer

  1. Svein Elias Gautefall

    I helga som var blei det første «Matgilde mot Hungersnød» arrangert på Sagene i Oslo. På førehand hadde vi samla tonnevis med mat som ellers ville blitt kasta, og tilberedte den gjennom eit nettverk av kjøkkengrupper. Dei ferdige rettane vart servert på ein kjempebuffét og hundrevis av folk kom for å ete. Donasjonar (ca 22000 kroner) vart gitt til Kirkens Nødhjelp´s arbeid mot sult på Afrikas horn.
    Vi vil gjøre dette igjen i større målestokk til våren, og vi håpar då på eit betre samarbeid med butikkane og næringslivet. Slik slepp vi å tigge til kvar enkelt butikk for å få den maten dei ellers skal kaste.
    Mange butikkar refererar til eit rigid regleverk der dei fryktar mattilsynet på døra viss dei gir vekk mat som skal kastast. Her rådar forvirring og paranoia og derfor ville kun ein av tre butikkar samarbeide.

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4256906.ece

    -Svein Elias Gautefall,
    Prosjektleiar «matgilde mot hungersnød»

  2. Anne Marie Schrøder

    «Matgilde mot hungersnød» er et flott initiativ og en god synliggjøring av hvor mye mat som kastes hver dag som helt fint kan spises. Det er godt å se at den overdrevne kastingen av mat er noe som engasjerer mange. På slike arrangementer er folk ofte lydhøre for hvordan de med enkle tiltak også kan redusere eget matavfall, så denne type tiltak er kommunikasjon på sitt beste!

Har du noe å si?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>