LOOP sorterer tankene

White Dog Café – En bærekraftig solskinnshistorie

I 1983 startet Judy Wicks sin White Dog Cafe i Philadelphia, USA. I dag har Judys lille kafé og hennes omsorg for mennesker og miljø resultert i en bevegelse med ringvirkninger også i andre land.

Ettersom flere og flere mennesker innser at klimaforandringer faktisk har med vår livsstil å gjøre, er spørsmålet hva som må til for å endre vårt forhold til utnyttelsen av naturresurser, forbruk og avfallshåndtering. Resirkulering, ”from cradle to cradle”, ”circulation economics” er viktige begreper i en ny og grønn økonomi. Det handler om en bærekraftig husholdning lokalt, nasjonalt, regionalt og globalt.

Men hvor skal forandringene komme fra? Handler det om lovendringer og regler ”ovenfra”, altså fra stat og myndigheter – og fra organisasjoner som FN? Eller handler det om det som skjer på grasrotsnivå, hva den enkelte gjør?

I starten serverte Judy kaffe og muffins. Snart utviklet kafeen seg til å bli restaurant med alle rettigheter. Hun hadde en rikholdig meny, men oppdaget fort at kyllingene og kuene og grisene som ble kjøtt på hennes menyer levde forferdelige liv. Judy strøk resolutt disse rettene fra menyen. Så begynte hun å lete etter gårder som behandlet dyrene bra. Når hun fant slike gårder kom kjøttrettene igjen på menyen. Også melkeproduktene måtte komme fra kyr som fikk beite ute og leve gode liv.

White Dog Café ble en suksess. De som arbeidet der fikk god lønn. Og kafeen satte av 20 prosent av overskuddet til en non profit-organisasjon som hadde oppgaven å utvikle ”en lokal, levende økonomi” i Philadelphia-regionen. Judy ville ikke holde sin forretningsidé for seg selv. Om hun mente alvor med sine ideer måtte hun dele dem med konkurrentene! Det ville være til gagn for alle: konsumenter, produsenter, dyr og landskap – altså samfunnet i sin helhet.

Det finnes mye mer å si om Judy Wicks og White Dog Café. Kort fortalt startet hun sammen med Laury Hammel Business Alliance for Local Living Economies (BALLE) i 2001. Det består av 80 delnettverk med 22 000 medlemsbedrifter, og er USAs hurtigst voksende bedriftsnettverk. Medlemsbedriftene arbeider for å styrke lokalsamfunnene – for en bærekraftig utvikling. Et viktig prinsipp for disse bedriftene er å arbeide med ”Triple Bottom Line” og de tre p-er: People, Planet, Profit. Bedriftenes bidrag til sosial og miljømessig utvikling er like viktig i årsregnskapene som økonomisk overskudd.

Historien om Judy Wicks og White Dog Café er viktig. Den viser at et enkeltmenneskers engasjement som får praktiske konsekvenser på mikronivå kan lede til store saker. Folk i næringslivet som Judy og hennes venner venter ikke på regler og normer ovenfra. De setter sine egne etiske, sosiale og miljømessige mål og retningslinjer – og inspirerer på sikt politikere til å formalisere det som først praktiseres i virkeligheten.

Business kan være en skapende kraft i samfunnet!

Har du noe å si?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>